Obecnie ponad 70% polskich konsumentów wybiera jaja z wolnego wybiegu. Dlaczego jaja od szczęśliwych kur stały się tak bardzo popularne?
Na przestrzeni ostatnich kilku lat wzrosła świadomość polskich konsumentów. Tym samym coraz więcej firm używa do produkcji swoich wyrobów jaj z wolnego wybiegu. Jest wśród nich główny polski producent makaronu.
Firmy decydują się na rezygnację z jaj klatkowych, ponieważ z roku na rok rośnie liczba Polaków, którzy kupują naturalną i nieprzetworzoną żywność. Wg badań przeprowadzonych przez CBOS warunki hodowli kur były ważnym kryterium podczas zakupu jaj dla ponad 70% Polaków. Prawie tyle samo konsumentów deklaruje, że są w stanie zapłacić więcej za produkty, które zawierają jaja z wolnego wybiegu.
Chów ekologiczny, ściółkowy i wolny wybieg – każdy z nich jest lepszy dla kur niosek od klatek. Z wolnego wybiegu pochodzą jaja jedynki, które obok ekologicznych są jednymi z najdroższych w sklepach.
Świadomość polskich konsumentów zmienia rynek jaj. Nadal dominuje w nim chów klatkowy, lecz struktura powoli się zmienia. Aż 140 firm działających w Polsce w branży spożywczej wydało oficjalne oświadczenie, że do końca 2025 całkowicie zrezygnują z jaj z chowu klatkowego.
Zdjęcie główne: James Wainscoat/unsplash.com