Artykuł sponsorowany
Bawisz się elektroniką? Lubisz fizyczne zagadnienia i hobbystycznie budujesz własne obwody? A może chcesz na własną rękę poprawić elektrykę Twojego samochodu? Przekaźniki elektromagnetyczne to z pewnością temat, który powinieneś zgłębić, jeśli chociaż na jedno z tych pytań odpowiedziałeś „tak”.
Przekaźnik elektromagnetyczny to tak naprawdę rodzaj przełącznika. Jest uruchamiany przy użyciu pola magnetycznego. Pole magnetyczne wytwarzane jest przez elektromagnes (stąd zresztą nazwa). Korzystając z przekaźnika możesz zamknąć lub rozewrzeć jeden obwód elektryczny. W ten sposób przekaźniki zapewniają optymalny przepływ prądu z akumulatora do odbiornika. Nazwa „akumulator” z pewnością kojarzy Ci się z samochodem i jest to poprawna konotacja, bo przekaźniki najczęściej używane są właśnie do zapewniania prawdiłowego funkcjonowania elektroniki samochodowej: kierunkowskazów, świateł mijania, świateł drogowych oraz świateł przeciwmgłowych. Ale to nie jedyne zastosowanie przekaźników! Są wykorzystywane do sterowania oświetleniem, natężeniem prądu, napięciem, ciśnieniem czy temperaturą. Można więc wykorzystać je (i z powodzeniem się to robi) na przykład do kontrolowania sygnalizacji świetlnej, wiatraków, wind, systemów wentylacji, ruchomych schodów oraz systemów ogrzewania.
Przeciętny przekaźnik elektromagnetyczny składa się z dwóch obwodów. Pierwszy z nich to obwód sterujący, zawierający cewkę indukcyjną (zasilaną napięciem stałym lub przemiennym). Drugi to obwód sterowany. Tworzą go styki robocze w różnej konfiguracji (na przykład pojedynczy styk przełączany SPDT albo podwójny styk przełączany DPDT). W związku ze stanem styków możesz spotkać się z dwoma oznaczeniami. NO będzie oznaczać styki rozwarte w stanie beznapięciowym, a NC – styki zamknięte.
Jeśli interesuje Cię zakup przekaźnika, możesz skorzystać z oferty sklepu hazbi, dostępnej na: https://hazbi.com/pl/przekazniki. Warto przy tym jednak orientować się, jaka jest zasada działania przekaźników. Pomoże Ci to w ocenie zakupowanego sprzętu. Najprościej rzecz ujmując, przekaźniki podają napięcie zasilania na cewkę obwodu sterującego. Ten proces prowadzi do zwiększenia napięcia, pod jakim znajduje się cewka, w efekcie czego indukowane zostaje pole magnetyczne. Proces wzmacnia ferromagnetyczny rdzeń owinięty uzwojeniem cewki. Dochodzi do przyciągania kotwicy, mechanicznego sprzężenia jej ze stykami obwodu sterowanego i zmiana położenia tych styków. W momencie, w którym cewka przekaźnika zostanie wyłączona spod napięcia, sprężyny odciągną kotwicę w położenie spoczynkowe.
Fot. PawinG/pixabay.com